Met 'n blik uit 't verleden kijkend naar het heden - Reisverslag uit Abdissenbosch, Nederland van Iris Duba - WaarBenJij.nu Met 'n blik uit 't verleden kijkend naar het heden - Reisverslag uit Abdissenbosch, Nederland van Iris Duba - WaarBenJij.nu

Met 'n blik uit 't verleden kijkend naar het heden

Door: Iris Duba

Blijf op de hoogte en volg Iris

30 December 2012 | Nederland, Abdissenbosch

Lieve allemaal,

2012, een jaar waar ik met een enorm grote glimlach op zal terugkijken. Een jaarwisseling die anders was dan alle andere. Het jaar dat ik begon in Tanzania, waar ik al meteen ziek mocht zijn, malaria of toch een vieze griep? 20 dagen later zat ik met mijn african ass op een mooi strand in Tanga, Ushongo en zelfs Zanzibar, een droom die uitkwam. Ik verdwaalde in de kronkelige straatjes van Stone Town en zwom zelfs met dolfijnen in Kizimkazi. Waar ik valentijnsdag vierde in Moshi, bij de voet van Mount Kilimanjaro.
Later mocht ik op safari gaan in 2 parken, samen met goede vrienden. Waar ik vele weekende doorbracht samen met al mijn vrienden in Arusha. Het jaar 2012 waar ik bij een afrikaanse familie woonde, waar ik me thuis voelde, maar ook waar af en toe tegenslagen waren. Waar ik in een huis woonde met 3 zusjes, wat ontzettend gezellig was natuurlijk! 4 maanden en 7 dagen leefde ik dit mooie leven, toen de realiteit er weer in hakte en ik weer naar mijn geboorteland Nederland mocht gaan.. Iets waar ik tegen op keek, maar wat het toch wel fijn was om even thuis te zijn.
Twee maanden later ging ik naar Barcelona, een wereldstad. Een stad die mooi, groot, indrukwekkend, modern en toch rust uitstraalt. Een stad waar ik nog een keer naar zal terugkeren.
Een maand na mijn terugkomst uit Barcelona ging ik weer naar mijn geliefde Tanzania... Een reis die bestond uit een achtbaanrit van emoties. Een van de mooiste maar heftigste reizen die ik heb meegemaakt tot nu toe. Als alles tegen leek te zitten, was er altijd nog een lichtpuntje die ons uit dit diepe dal trok. Een reis die me achterliet met vragen, maar ook met antwoorden. Een reis die me vrienden heeft opgeleverd, vrienden hier in Nederland en in Tanzania. Een reis waar mijn liefde voor Tanzania en Immanuel nog eens duidelijk werd. Een reis waarin ik vrienden om de hals sprong van blijdschap, een dikke afscheidszoen gaf, en ze beloof over een half jaar terug te zien! Beloftes waar ik me aan heb gehouden, maar tevens ook de reis dat ik Alex voor de laatste keer zag, iets wat ik me toen niet kon bedenken.
Want bijna 3 maanden later kwam het nieuws binnen dat mijn maatje was overleden, en dat op de sterfdag van oma. Nog elke dag denk ik terug aan hoe geweldig ik het had met Alex. De momenten die we hebben gehad, dat we elkaar de huid vol konden schelden maar het ook voor elkaar opnamen als dat nodig was.
Twee weken na dit vreselijke nieuws zat ik alweer in Rome, een stad met een geweldige geschiedenis, een stad die indruk maakt, een stad die blijft leven. Rome, een stad die ik me anders had voorgesteld, maar er toch aan moest geloven aan hoe Rome was. De relaxte wijkjes Trastevere en Campo de Fiori waar wij elke dag mochten doorbrengen, was geen straf. De oude gebouwen, tempels, ruïnes en typische Italiaanse straatjes, iets wat mij raakte. Een stad die indrukwekkend was, maar waar Barcelona dan toch echt van wint.

Een jaar dat voorbij is gevlogen alsof het niks was, 2012.. Als 21 december dan echt het einde van de wereld was geweest dan had ik wel nog mogen genieten van dat laatste jaartje.. En met die insteek hoop ik ieder jaar in te mogen vullen.

Met een klein vooruitzicht op 2013 durf ik te zeggen dat dit jaar anders wordt. Ik ga terug naar Tanzania, maar ik zal dit jaar echt mogen werken op mijn stageplaats, en daar kijk ik enorm naar uit. Veel tijd voor rondreizen zal ik niet hebben, daarom zal ik dit meteen doen. Ik kijk ernaar uit om al die toeristen van over de hele wereld te mogen verwelkomen in Moivaro Coffee Plantation Lodge en ze een tijd te geven die ze niet zullen vergeten. Ik kijk er naar uit dat ik in 2013 mijn diploma toerisme haal, een stap dichter bij mijn eind doel. Dat ik in september mag beginnen aan mijn laatste jaartje Arcus. Dat ik het nu nog even heel druk krijg tot ik weg ga en dan bijna 3 weken ontzettend mag genieten van alle rust en dan volle bak ertegen aan moet 20 weken lang, daar kijk ik ontzettend naar uit.

2012 was een heerlijk jaar, 2013 ga ik proberen te evenaren! Kom maar op 2013, I'm ready for you!

Ik wens iedereen dan ook voor 2013 veel geluk, liefde en gezondheid toe.

Liefs,
Iris

  • 30 December 2012 - 19:50

    Mariëtte Duba:

    Iris wat weer een prachtig verhaal ook wij gaan naar jouw Tanzania om te genieten van deze cultuur,
    Ook om kennis te maken met Immanuel,Hans Mamma,Mimmie,Rachma en de kleine Claire,
    Wij zijn ook heel erg benieuwt naar je prachtige stageplek Movairo coffee Lodge in Arusha.
    Samen gaan wij 3 weken door Tanzania trekken om alle prachtige plaatsen te bekijken.
    Je weeshuis in huruma gaan wij ook bezoeken als iemand kleding voor kinderen tot 14jaar kwijt wil kunnen jullie bij ons afgeven ook zeepjes van hotels die rond slingeren zijn welkom enz.
    tenslotte Iris wij zijn heel erg trots op je ,meid het komt allemaal goed!!

  • 30 December 2012 - 19:58

    Joost:

    Mooi geschreven Iris. Idd een jaar waarin veel is gebeurd.

    Ook voor jou een hele fijne jaarwisseling

    Groet Joost

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 06 Juni 2010
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 51910

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 14 December 2014

The real deal, werken in Tanzania

02 Februari 2013 - 20 Juli 2013

Stage bij Impala hotel

14 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

SGE Alumni 2012

03 Juni 2012 - 08 Juni 2012

Barcelona

21 November 2011 - 07 April 2012

Stage Tanzania

14 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Alumni Tanzania

10 Juli 2010 - 31 Juli 2010

Xplore Tanzania

Landen bezocht: