chikamoo, chikamboo, ach laat maar! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Iris Duba - WaarBenJij.nu chikamoo, chikamboo, ach laat maar! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Iris Duba - WaarBenJij.nu

chikamoo, chikamboo, ach laat maar!

Door: irisduba

Blijf op de hoogte en volg Iris

28 November 2011 | Tanzania, Arusha

Hallo lieve allemaal,

Op dit moment ben ik al een week weg en wat gaat de tijd snel, komt vast doordat ik ook heel veel doe hier.
We zijn druk bezig met de reis voor Bart door oost afrika, echt super leuk om te doen. Verder probeer ik toch wat swahili te leren, want ik versta echt helemaal niks van wat men hier allemaal zegt. Derick en Imma waren zo aardig om me te helpen, ze gaven me wat woorden die ik dan na moest zeggen, maar eerlijk is eerlijk als je chikamoo en chikamboo uitspreekt dat lijkt op elkaar, alleen heeft het een hele andere betekenis. Dus deze domme mzungu maakte het hele kantoor aan het lachen.. de betekenis zal ik jullie maar even besparen;)!

De afrikaanse levensstijl bevalt me wel. Zo ging ik donderdag lunchen met Imma en Derick, we gingen naar een soort achtertuin waar men zat te barbequen en je schuift gewoon aan, heerlijk!

Zaterdag waren we naar de kerstmarkt, ja jullie lezen het goed, de kerstmarkt... Ik wist ook niet zo goed wat ik me erbij moest voorstellen, maar wat was dat super leuk! Er stonden super veel kraampjes met allemaal typische afrikaanse dingen, maar ook veel westerse dingen, zoals kerstballen van de ikea(!!!) brownies, europese kunst, vanalles! Ook waren er verschillende optredens, het was een en al gezelligheid! Doelgroep: rijke Tanzanianen en blanken!
Toen Mimi, Rachma en ik wat rond aan het lopen waren zag ik opeens een bekend, onbekend gezicht.. Ik herkende de jongen wel maar wist niet waarvan.. Ik liep even door en toen ik verder liep zag ik een zwangere Nederlandse meid lopen, en toen wist ik het, het is Kimberly Zandvliet van Dinka kids! Zegt jullie vast niks. Die meid die ook bij grenzeloos verliefd was, die die basisschool opbouwde in Arusha? Nouja maakt ook niet uit, Ik stapte op haar af om te vragen of ze idd van Dinka kids was, en dat klopte. We raakte wat aan de praat en wisselde contact gegevens uit zodat ik haar project kon gaan bezoeken. Verder vertelde ze me dat ze respect voor me had dat ik alleen hier was. Ik zal proberen vandaag of morgen contact met haar op te nemen en zal samen met Imma het project gaan bezoeken. In juli zullen ze klaar zijn met de bouw, en ze zoeken nog wat vrijwilligers om het gebouw op te fleuren, we zullen zien wat we er van kunnen maken, en misschien wel leuk voor de alumni?

Verder rijden Hans en ik steeds een andere route naar huis zodat ik Arusha wat beter zie. Zo reden we al een aantal keer door een sloppenwijk. Ik blijf me verbazen hoe gelukkig deze mensen zijn, het is zo mooi om te zien, ookal klinkt dat misschien een beetje raar.
Imma en ik zullen deze week ook naar Huruma gaan om er boekhouding te gaan doen, zodat hun ook in het vervolg geld kunnen ontvangen, want het is hier zo hard nodig. We gaan proberen om de weesjes in Huruma bij Dinka kids te brengen, zodat ze scholing hebben, dit staat wel nog in een beginstadium, maar we zullen het bespreken met mama ragumuma van huruma en met Kimberly!

Nou genoeg te lezen, ik hoop jullie weer een beetje op de hoogte hebben gebracht en tot heeeeel snel!
Dikke kus en knuf vanuit het oh zo mooie afrika!

Liefs,

  • 28 November 2011 - 08:29

    Monique:

    Hoi Iris, wat leuk van je te horen! En wat fijn dat je het naar je zin hebt. Wat grappig dat je die Kimberley bent tegengekomen, is dat die met de Eric samen was, die jongen die best van rijke ouders was? Volgens mij heb je straks heel veel werk voor leerlingen die naar Tanzania komen. Doe de groeten aan Hans. Groetjes Monique

  • 28 November 2011 - 09:50

    Tara:

    Iris!

    Meid wat goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt. Het is niet zomaar iets, zo lang alleen in Tanzania, ik ben trots op je! Stiekem ben ik ook wel een beetje jaloers, maargoed. Deze mzungu moet hard werken om alles op school te halen, dus sparen voor een reisje Tanzania zit er helaas niet in.

    Zou je me jullie adres kunnen sturen? Dan zorg ik dat er leuke kerstkaarten die kant op komen!

    Liefs!

  • 28 November 2011 - 09:50

    Tara:

    Iris!

    Meid wat goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt. Het is niet zomaar iets, zo lang alleen in Tanzania, ik ben trots op je! Stiekem ben ik ook wel een beetje jaloers, maargoed. Deze mzungu moet hard werken om alles op school te halen, dus sparen voor een reisje Tanzania zit er helaas niet in.

    Zou je me jullie adres kunnen sturen? Dan zorg ik dat er leuke kerstkaarten die kant op komen!

    Liefs!

  • 28 November 2011 - 22:23

    Oom Karel:

    Hallo Iris,
    Fijn te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Dat had ik ook al van pap en mam gehoord. Het lijkt me ongelooflijk boeiend voor een 17 jarige meid. Je doet nu voor je hele leven onuitwisbare indrukken op. Geweldig! Pas wel goed op jezelf. Ik zal je op de voet blijven volgen. Geniet ervan.

  • 29 November 2011 - 15:26

    Oom Paul:

    Hoi Iris,

    Gelukkig is de reis goed verlopen.
    Regelmatig surf ik naar deze site om even je enthousiaste reisverslag te lezen.
    Ik kan alleen maar zeggen respect en fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Houden zo.

  • 29 November 2011 - 19:55

    Helma:

    Hey Iris,

    fijn om te lezen dat je vliegreis voorspoedig is gegaan en dat je het naar je zin hebt. De 1e week is idd omgevlogen. Leuk om je belevenissen te lezen. Wat een leuk plan om de alumni met die basisschool te koppelen. Veel succes ermee!

    Hier gaat alles zijn gangetje: naast gezin, werken en huishouden af en toe wat ondernemen zoals een klaverjasnacht, concert bezoeken, ... en as weekend opzetten van kerstboom!
    Stuur je me je adres? Dan komt er nog een verrassing voor het eind van het jaar aan...
    groetjes
    Helma

  • 01 December 2011 - 16:13

    Jennifer:

    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Ik zag Dinka kids staan en moest gelijk aan Kimberly en Eriq van GV denken. Wat leuk dat je ze bent tegen gekomen! En leuk dat je het project van hen gaat bezoeken...
    Geniet, geniet, geniet!

  • 01 December 2011 - 20:11

    Petra Ploum:

    hoi iris,heb net je fotos gezien. leuke fotos en wat is die kleine baby een schatje! was verbaasd over de kerstmarkt aldaar,wel leuk om te zien. minder leuk de sloppenwijk,maar ook dat hoort erbij. je bent ook een oude bekende tegengekomen las ik kunnen jullie samen je ervaringen uitwisselen voor nu en wat je nog allemaal gaat ontdekken. veel plezier en de groetjes aan iedereen op kantoor en aan hans en zijn gezin. gr.petra!

  • 07 December 2011 - 21:51

    Wenda:

    Wow Iris wat knap dat je die vrouw herkent en echt goed dat je op haar afstapt:)
    Wie weet wat jullie allemaal kunnen regelen:)
    We genieten van je verhalen!
    xxx Wenda en Wieta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 06 Juni 2010
Verslag gelezen: 1081
Totaal aantal bezoekers 51910

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 14 December 2014

The real deal, werken in Tanzania

02 Februari 2013 - 20 Juli 2013

Stage bij Impala hotel

14 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

SGE Alumni 2012

03 Juni 2012 - 08 Juni 2012

Barcelona

21 November 2011 - 07 April 2012

Stage Tanzania

14 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Alumni Tanzania

10 Juli 2010 - 31 Juli 2010

Xplore Tanzania

Landen bezocht: