Happy 2012!! Wat niet zo happy begon, helaas... - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Iris Duba - WaarBenJij.nu Happy 2012!! Wat niet zo happy begon, helaas... - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Iris Duba - WaarBenJij.nu

Happy 2012!! Wat niet zo happy begon, helaas...

Door: irisduba

Blijf op de hoogte en volg Iris

05 Januari 2012 | Tanzania, Arusha

Hee lieve lezers,

Allereerst wil ik jullie bedanken dat jullie massaal mijn blog lezen en ook jullie reacties vind ik super!

Helaas Tara, nog steeds geen pakketje :( Ondertussen is wel nog helemaal niks aangekomen, geen brieven en ook niet het pakketje van pap en mam.

Dan nu oud op nieuw. Er gebeurde iets heel grappigs. Rond 18.00 uur kwam alle familie langzaam naar binnen gedruppeld. Sommige had ik al eens gezien maar nu waren er neven bij, nog nooit gezien. De hele familie bleef slapen, en die 3 neven die slapen liepen rechtstreeks naar 'mimi's' kamer, dat nu dus mijn kamer is en Rahma en ik maakte er allerlei grappen over zoals Nounou had nooit gedacht dat er alsnog jongens in mijn kamer zouden komen & Och god dalijk denken ze dat we die rozen nog voor hun daar hebben gezet. Na we ons verzorgd hadden kon het eindelijk echt beginnen! Het was heel anders dan hoe wij het in nederland vieren, maar het was super gezellig!
We hadden weer een barbeque,heel veel verschillende drankjes en een grote familie. De barbeque bleef aan tot een uur of half 12 en om 10 voor 12 besloot mimi om samen met Jamal, Kamal en Gamal, (3neven met bijna dezelfde naam, lekker verwarrend!) matrassen te gaan halen uit de schuur want de hele familie bleef slapen. Voor we het wisten was het 12 uur, hadden we bijna de jaarwisseling gemist!!!! Iedereen een happy newyear gewenst en toen besloot kamal met cola te gaan spuiten, normaal hoor je dit natuurlijk te doen met champagne maar die was al op. Erg leuk van kamal, alles plakte en mijn witte(!!) broek was uiteindelijk niet meer zo wit. We zaten nog buiten maar helaas, geen vuurwerk! We zaten te ver van de stad om vuurwerk te zien, baalmomentje natuurlijk! Uiteindelijk hebben Rahma, Mimi, Jamal, Kamal, Gamal en ik nog tot half 4 in de keuken gezeten. Toen gingen we dan slapen, mimi en ik gezellig in een bed, de 3 neven bij mimi in een bed, 3 meiden in de woonkamer op de matrassen en de tantes in rahmas kamer. Na een kleine 4 uur slaap werden we wakker gemaakt want er moest gepoetst worden. Nadat het hele huis gepoetst was konden we lekker gaan ontbijten met iedereen, het ontbijt bestond uit brood met pindakaas, cakejes, vlees en kip van de barbeque en thee. Nou ik besloot het alleen op de thee te houden, weet alleen niet meer wanneer ik dat besloot want die thee was echt niet te drinken! Alsof er chili inzat! Gadver! Heb het de hele dag nog geproefd. Als lunch kregen we weer die heeeeerlijke (niet dus!) soep die we ook hadden met kerst, ja die ja met organen en aardappels... Nougoed de rest liever als ik dus ook de lunch skipte ik! Sowieso als ik hier alles moet eten uit beleefdheid, kom ik bij aan het betalen voor mijn vliegtuigstoel ben ik bang! Voel me af en toe net een zwangere vrouw hier! Dus een keer een maaltijd of 2 skippen maakte helemaal niks uit, overigens heb ik ook echt totaal geen honger de laatste tijd! Ik heb de hele dag doorgebracht met de neven, mimi en nog wat kinderen van kennissen. Ik heb me de hele dag niet laten zien in de buurt van hans of de keuken, want dan werd ik weer aan het werk gezet, en tja laat me ook eens genieten van mijn vrije dag en mijn eerste nieuwjaar die ik meemaak als het warm is :) Tegen een uur of 5 werd ik gehaald dat ik nu echt wat moest komen eten, pilau! Wat een verrassing ook eigenlijk, weer pilau, weer rijst! Achja wat klaag ik ook altijd, het kan altijd erger natuurlijk he!
Na de pilau hebben we nog wat gezellig gekletst en vervolgens is al het bezoek naar huis gegaan. We hebben de afwas gedaan en ik ben mijn bed vroeg ingekropen om slaap in te halen, ben namelijk al zo gewend aan 9 uur slaap per nacht..

De nieuwe week van het nieuwe jaar begon niet heel erg goed :( Mijn keel was opgezwollen, geen honger en koppijn, en nee het was geen kater! Ik ging toch gewoon naar kantoor, iets wat ik later niet had kunnen doen. Toen ik thuis kwam voelde ik me zo ontzettend beroerd, ik had koorts (39.2 graden), maar ik lag onder de dekens met een dikke trui en broek aan terwijl het buiten natuurlijk ook niet koud was. En nog had ik het koud!! Ik had migraine, mijn keel deed pijn, kon niet eens water drinken, mijn rug en nek deden vreselijke pijn en zo kan ik misschien nog wel een paar dingen opnoemen! Wat een ellende! Rahma kwam me al wat water brengen en zorgde dat ik me wat beter voelde, maar niks hielp! Aangezien ik iets moest eten omdat maandagavond malariapil avond is, besloot rahma me wakker te maken. Het enige wat ik naar binnen kreeg was wat komkommer en wat aardappelschijfjes, maargoed het was in ieder geval iets. Hans wilde dat ik morgen naar het ziekenhuis ging, een van mijn grootste angsten, om naar een ziekenhuis te gaan in afrika. Ik heb al meerdere keren een ziekenhuis gezien hier en het was nou niet altijd heel schoon en hygienisch, om dan zelf daar naar toe te moeten gaan om bloed te laten prikken, leek me totaal geen goed idee, maar hans stond erop. Morgen zou ik naar het ziekenhuis gaan voor een malariatest. De volgende ochtend bleef ik in bed liggen want Hans zou tussen 11 en 12 terug komen om mij op te pikken. Toen ik om 9 opstond om toch iets proberen te eten, besloot ik meteen ontbijt te maken voor Rahma en mimi, ze wilde echter ook worstjes en ei, van de geur alleen al werd het me misselijk. Toen we dan toch gingen ontbijten duurde het niet heel lang of het kwam weer allemaal eruit.. Hopeloze actie dus dat ontbijten. Dan maar weer snel bed in om wat rust te pakken en me weer wat beter te voelen. Dat was gelukkig een beter idee want rond 11 kwam mam me wakker maken om te ontbijten, huh ik had toch al ontbeten? Ja maar je hebt het niet binnengehouden dus hup ontbijten! mam had een heerlijk vers sinasappelsapje gemaakt en wat brood, nou deze keer ging het gelukkig goed.
Niet veel later kwam hans thuis om me op te pikken, ofja het was alsnog bijna 14.00 uur. Eerst gingen we lunchen en na de lunch zouden we Rahma naar school brengen. Rahma ging studeren aan Precious blood , boardingsschool, dus ik zou haar niet meer veel zien, en dat vond ik toch wel een beetje verdrietig. Ik besloot dus met haar mee te gaan naar school en omdat ik ook mijn lunch binnen had kunnen houden gingen we niet naar het ziekenhuis. Wat een geruststelling, maar de volgende keer dat ik me zo slecht voelde moest ik gaan! Rahma heeft de hele weg gehuild, op precious blood aangekomen was het leuk om de sisters weer te zien, ze vonden me ondertussen al een echte Tanzaniaanse, haha! Na een tijdje gingen we naar huis. Rahma was nog steeds aan het huilen en de sisters vroegen haar, wil je hier blijven of mee naar huis? Als je hier wilt blijven stop dan met huilen! We gingen naar huis en onderweg stopte we nog bij de opa en de zus van mam, ik merkte dat ik daar weer duizelig werd en gaf Claire dus ook snel uit handen omdat ik bang was dat ze me zou vallen. Toen we terug naar huis reden kreeg ik weer vreselijke migraine en mijn temperatuur steeg weer. Eenmaal thuis was ik weer terug bij af, hans kwam thuis na een tijdje en was kwaad dat ik toch niet naar het ziekenhuis was gegaan. Morgen moest ik dus echt gaan... ik ging slapen zonder te eten, ik voelde me simpel weg te slecht. Gister was het dan zover, ik moest eraan geloven, ik moest naar het ziekenhuis. Ik reed met hans mee naar kantoor en skypte even met pap en mam om ze op de hoogte te stellen. Na anderhalf uur kwam hans naar binnen dat we moesten gaan. O god, shoot me! We kwamen aan bij het ziekenhuisje en het zag meer uit als een huis en er waren op dat moment geen patienten. De moeder van abuu, dus de tante van mimi, de zus van hans, werkte er en ze meette mijn temperatuur op en mijn hartslag, alles was in orde. Ik moest de dokter zien om hem uit te leggen wat ik voelde en dat ik me op malaria moest laten testen. Eenmaal bij de dokter op kantoor snapte hij me niet helemaal en wilde hij een zwangerschapstest gaan doen, het koste me behoorlijk wat tijd om hem uit te leggen dat ik niet zwanger ben maar ik me op malaria wil laten testen.. Apart maargoed.. Uiteindelijk kon ik bloed laten prikken, ook dat ging wat sneller dan verwacht. Desinfecteren, naald uit de verpakking en hoppa prik. Oh wow! Hallo kon je dat niet even melden? nougoed ze namen wat bloed op een staafje en binnen 10 minuten was de uitslag er al. Geen malaria, gewoon een griepje! Thank god!!! Ik heb tabletten gekregen tegen de koorts, migraine en pijn en ik moet genoeg rust houden en dan komt het goed zeiden ze. Na het ziekenhuis bezoekje ben ik terug naar huis gegaan en toen heb ik ontbeten, want dat kon ik die ochtend niet. Medicijnen genomen en ben ik lekker in bed gaan liggen een paar uur en daarna voelde ik me beter, stukken beter, genoeg water gedronken, heerlijk fruit gegeten en ik heb vers ananas sap gemaakt. Dus vitaminetjes genoeg om snel op te knappen!

Imma is nog steeds niet terug, die is denk ik nu al 3 weken weg en daar baal ik van want, ten eerste ik verveel me dooooood! 2, mijn stageopdrachten moeten worden afgetekend. 3, op kantoor is het nu heel eenzaam en diegene die er is, och god, die haalt het bloed onder mijn nagels vandaan. Commentaar op elke zucht die ik geef, je bent te luidruchtig, hou eens op met skypen, dit is een kantoor geen bar! En dan die duitse vlag die die altijd zit te wapperen voor mijn neus, en dan het duitse volkslied opzet, keihard, maargoed dan zeg ik weer op mijn beurt, Dit is geen bar, dit is een kantoor, mensen proberen er te werken! hahaha! Ik red me wel in a mens world.. No worries!

Trouwens aan het begin van de blog schreef ik nog niks ontvangen te hebben, maar Lucie kwam net binnen met een kaart :) Petra ik heb je kaart ontvangen! Thanks :) Super lief!!

Nougoed, nu zijn jullie weer op de hoogte en ik mijn ei kwijt!

Heel veel liefs en een dikke knuffel!

  • 05 Januari 2012 - 13:29

    Jennifer:

    Jij hebt een goede start van het nieuwe jaar...niet dus! Dus bij deze wens ik je veel beterschap. Hopelijk voel je je snel weer wat beter.

    Ondanks dat het anders is dan in Nederland, kan ik wel lezen dat je hebt genoten van het Oud op Nieuw in Tanzania. Ik ben benieuwd hoe ik dat volgend jaar ga ervaren in Afrika.
    Wordt snel beter en tot de volgende blog!

  • 05 Januari 2012 - 15:34

    Petra:

    he wat jammer nou dat je ziek bent. weet wat het is als je met migraine plat ligt,dat is echt geen lolletje.leuk dat er tenminste 1 kaart is aangekomen. alleen jammer de pakketjes nog niet.(pap en mam) beterschap en de groetjes,dikke knuffels en xxx. petra en rene.

  • 05 Januari 2012 - 16:44

    Servie Jongen:

    Hoe Iris

    Echt wel spannend als je in zo'n primitief ziekenhuis bloed moet laten prikken....ik geloof dat ik 'm dan ook zou "knijpen" i.v.m. de hygiëne. Maar zoals je al schreef, soms blijft je niets anders over en wil je alleen maar zo snel mogelijk beter worden. Uit je verhalen komt steeds meer naar voren dat het toch een geweldige "levenservaring" is om samen met deze "locals" de sfeer van het echte Afrika te mogen proeven. En natuurlijk ondanks de vele primitieve omstandigheden ervaren dat de mensen er heel gelukkig zijn. Ze zijn met (veel) minder tevreden en ondanks alles vriendelijk en oprecht. Ik blijf genieten van je verhalen die je met veel passie en doorzettingsvermogen schrijft. Dus ....blijven doen.

    Gr. Servie en Marjo Jongen uit Woabich

  • 06 Januari 2012 - 08:06

    Bart:

    Hey Iris,

    nog de beste wensen, weer een leuk verhaal en ik merk dat het je goed doet als je verhalen gelezen worden. Vond en vind ikzelf ook altijd leuk. je hoort begin februari van me over de reis.

    Liefs,

    Bart

  • 08 Januari 2012 - 18:21

    Tante Hilde:

    hallo lieve schat naar al je verslagen gelezen te hebben heb je het wel naar je zin jammer dat je het nieuwe jaar zo slecht begonnen bent hopelijk ben je ondertussen weer beter en gaat het nu weer goed met je pas heel goed op je zelf heel veel groetjes en een dikke knuffel van tante hilde en oome martien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 06 Juni 2010
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 51887

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 14 December 2014

The real deal, werken in Tanzania

02 Februari 2013 - 20 Juli 2013

Stage bij Impala hotel

14 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

SGE Alumni 2012

03 Juni 2012 - 08 Juni 2012

Barcelona

21 November 2011 - 07 April 2012

Stage Tanzania

14 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Alumni Tanzania

10 Juli 2010 - 31 Juli 2010

Xplore Tanzania

Landen bezocht: