Into the wild - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Iris Duba - WaarBenJij.nu Into the wild - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Iris Duba - WaarBenJij.nu

Into the wild

Door: irisduba

Blijf op de hoogte en volg Iris

12 December 2011 | Tanzania, Arusha

Hallo lieve allemaal,

Afgelopen woensdag besloten Imma en ik alsnog een paar dagen naar mto wa mbu te gaan. Mto wa mbu is een klein dorpje bij Lake Manyara waar zo'n 120 stammen zonder problemen bij elkaar wonen! Donderdag ochtend werden we gedropt bij het busstation in Arusha. Onderweg verbaasde ik me over hoe groen alles was! We waren hier ook afgelopen juli en toen zag het er allemaal toch net iets anders uit. Na een dik uur rijden kwamen we dan aan, we werden ergens in het dorp eruit gezet en we gingen opzoek naar een slaapplaats. Toen we het dorp uit waren gelopen kwamen we bij Maryland resort, een bed and breakfast. Het was al een heel avontuur om er te komen want de afgelopen dagen had het zo hard geregend dat alles onder de modder zat! Maargoed, maryland zag er goed uit dus we besloten hier een kamer te pakken. We gingen het dorp terug in om te gaan lunchen en wat te relaxen. Na de lunch gingen we naar Culture Tourism Program (CTP) een organisatie die opgezet is door europeanen om het toerisme hier te stimuleren. Nu is het helemaal in handen van de mensen uit het dorp, en wat doen ze het goed zeg! Nadat we met Winston hadden gepraat kwamen we er al snel achter dat er heel veel activiteiten waren die allemaal op hetzelfde neerkwamen, en doordat we 4 dagen hier willen verblijven besloten we het vandaag rustig aan te doen, want het was toch al wat later. We gingen terug naar ons huisje en relaxte wat in de tuin. Rond 18.00 uur gingen we eten, chips majaj. Dat zijn frieten met een ei, lekker goedkoop... Op de terugweg namen we wat drank mee, konyagi, een of ander Tanzaniaanse drankje. Sterk spul is me dat zeg! Dus de rest van de avond laat ik even zo hoe het is..
De volgende ochtend werden we redelijk optijd wakker, was ook wel nodig want de kamer was een behoorlijke puinzooi! Nadat de kamer een beetje schoon was, gingen we ontbijten. Vandaag stond veel op de planning maar als eerste geld halen in het dorp verderop omdat ze hier (zo dachten wij) geen geldautomaat was. Onderweg hadden we een geweldig uitzicht over het meer, wat is afrika toch mooi! Het blijft me verassen! Toen we na een dik half uur aankwamen in het dorp en ik voor de atm stond viel me in dat ik mn bankpas was vergeten, stomme stomme stomme actie! Konden we weer terug naar mto wa mbu, maar deze keer met de dalla dalla. Ook de dalla dalla heb ik overleefd. Toen we de pas hadden gepakt konden we weer terug naar Karatu, weer met de dalla dalla. Deze keer was hij toch wat erger, ik zat naast een man die maar bleef zingen, net een lopende radio, en het was vals!!! Onder ons zat een geit, die ook maar actief bleef. Na 3 kwartier of misschien wel een uur kwamen we dan eindelijk weer aan. Geldautomaat nummer 1, buiten werking, geldautomaat nummer 2 buiten werking en zo waren er nog wel een paar. Eindelijk hadden we een gevonden die wel werkte. Eerst ff lunchen in karatu en dan terug naar mto wa mbu. Imma wist wel een goed restaurantje, alleen hoe komen we er ook alweer? Nou na 3 kwartier lopen gaven we het op en aten we ergens anders wat. Na de lunch gingen we weer terug, ondertussen was het al bijna 16.00 uur en hadden we dus weer een dag verpest! Toen we terug kwamen bij maryland gingen we douchen en wat eten. Toen ik in de spiegel keek zag ik hoe erg ik verbrand was, ik dacht bij mezelf, dit kan niet ik heb me super goed ingesmeerd. Keek ik nog eens naar de fles, had ik alleen aftersun meegenomen en geen zonnebrandcreme! Na het eten hebben we nog wat tv gekeken, maar uiteindelijk ben ik om 21.00 uur al in slaap gevallen.

Het was zaterdag, de laatste volle dag, dat betekend dat we vandaag echt iets moesten gaan doen. Enof we veel gedaan hebben. We gingen weer terug naar CTP om mountainbikes te huren. Onder leiding van onze gids reden we naar Lake Manyara. Allemaal stemmetjes kwamen tussen de bananenbomen vandaan, Jambooo! Hello! en zelfs, i miss you! Na een dikke 3 kwartier fietsen kwamen we aan bij Lake Manyara, en wat was het mooi! Stonden we dan, tussen de wilde zebra's, buffalo's, een gazelle en van een afstandje konden we zelfs de nijlpaarden zien! We hebben wat rondgefietst langs het meer en wat was het mooi! Na een tijdje besloten we terug te gaan richting het dorp, want zo'n open vlakte is toch teveel voor zo'n 'mzungu'. We reden richting een stam uit mozambique die afrikaanse kunst maakt. Allemaal erg mooi en een heel diep verhaal erachter. Ik mocht het ook zelf proberen, maargoed dat konden ze natuurlijk niet meer verkopen. Toen nam onze gids ons mee naar de chagga stam, een stam die komt vanaf de kilimanjaro. Hier had ik al meteen een goede binnenkomer, ik liep namelijk tegen het dak aan. Afrikaanse mensen (behalve de masai) zijn namelijk niet zo groot.. Toen dronken we gezellig bananebier, niet heel spectaculair, ofja niet tegenover de konyagi van een paar dagen geleden.
Nadat we het bananenbier gedronken hadden mochten we kijken hoe het gemaakt werd. Het enige wat ik hier over kan zeggen is, had ik dit eerder gezien had ik het niet gedronken... Details bespaar ik jullie. Na deze tour rond het dorp zijn we geld gaan pinnen in mto wa mbu!!!!! Dat betekend dat we gister dus voor niks verspild hadden, hoe dom! De ATM lag naast Twiga camp, waar we deze zomer verbleven en nu ook al 2 keer naartoe waren gelopen! Dom dom dom!
Toen gingen we terug naar CTP kantoor om te gaan lunchen, samen met onze gids aten we rijst met groentes en witte bonen in tomatensaus, zijn zowat de enige 2 dingen geweeset die we hebben gegeten in die tijd, rijst met dit of de chips majaj. Na de lunch gingen we terug naar de vissers die we ontmoet hadden tijdens het mountainbiken, deze vissers namen ons voor 10 euro mee het meer op, normaal betaal je hier 90 dollar voor! Hebben we dus weer even goed geregeld. Rond 17.00 uur gingen we het meer op, eerst moest je een dik half uur tot 3 kwartier het water in lopen voordat we de boot in konden. Toen hebben we een half uur in de boot gezeten en moesten we weer terug lopen 40 minuten. De zon was al bijna onder dus we moesten heel snel weg bij het meer aangezien de nijlpaarden dan die kant op komen. Weg te komen bij het meer was nog een hele klus aangezien we langs buffalo's moesten. Gelukkig hadden we de lokale vissers bij ons en jaagde hun ze weg. Toen moesten we door het donker terug fietsen naar het dorp, dat betekende dus vertrouwen op de gids. Wat een top gids, zonder kleerscheuren of wat dan ook kwamen we terug aan in het dorp! We waren doormoe en aten nog wat in het dorp. Vervolgens gingen we per tuk tuk terug naar maryland en dronken we nog een konyagi. We hebben een top tijd gehad, en ik zal proberen nog wat fotos up te loaden zodat dat een beter beeld geeft van alles wat we hebben gedaan en gezien!

Heel veel liefs vanuit het bijzondere Afrika!

  • 12 December 2011 - 10:44

    Eefje:

    Hahaha Iris, je maakt me heel wat blunders daar he, haha :) goedzo, hou de humor er maar in!!
    Volgens mij kan ik toch nooit wennen aan 'polle polle' in Afrika.... Al die automaten buiten werking, je bent gwn n dag bezig met pinnen!! Haha xx

  • 12 December 2011 - 18:23

    Kyara Van Proumeren:

    Haha de dalla dalla super Iris, vooral de tweede keer die radio en de geit doet het um :P maar super leuk!! Dikke kusssss

  • 13 December 2011 - 13:09

    Jennifer:

    Geweldig om zo'n foto van de Dalla Dalla te zien. Zo herkenbaar...
    Wat is Afrika toch een prachtig continent op alle manieren!

  • 13 December 2011 - 17:35

    Marjo & Servie Jonge:

    Hoi die Iris. Geweldig mooi die avonturen van jou en wat geniet je van het samenzijn bij de locals van Tanzania. We hopen dat je nog veel verhalen op de site zet; mmmmm we genieten er werkelijk van.

  • 13 December 2011 - 18:59

    Pap:

    Hoi Iris, geweldig het verslag van jou blijf zo doorgaan, en maak elke dag een avontuur ervan.En doe geen vreemde dingen.HaHa groetjes Pap.xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 06 Juni 2010
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 51910

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 14 December 2014

The real deal, werken in Tanzania

02 Februari 2013 - 20 Juli 2013

Stage bij Impala hotel

14 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

SGE Alumni 2012

03 Juni 2012 - 08 Juni 2012

Barcelona

21 November 2011 - 07 April 2012

Stage Tanzania

14 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Alumni Tanzania

10 Juli 2010 - 31 Juli 2010

Xplore Tanzania

Landen bezocht: