Pole pole - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Iris Duba - WaarBenJij.nu Pole pole - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Iris Duba - WaarBenJij.nu

Pole pole

Door: irisduba

Blijf op de hoogte en volg Iris

19 Januari 2012 | Tanzania, Arusha

Hee lieve allemaal,

Habari? Nzuri!
Het swahili komt langzaam, heel langzaam.. Ik studeer veel uit mijn boekje en probeer een gesprek mee te krijgen. Krijg ik het mee, wil ik me er ook nog wel eens in verdiepen, dat gaat niet altijd even goed, maargoed. Wie niet waagt wie niet wint zegt men.
Het is even stressen, doordat ik weer eens veel te laat met alles ben en een afrikaanse cultuur die ook maar altijd alles vooruit schuift, zit ik nu even te stressen. Na 6 a 7 weken moest het eerste verslag voor school ingeleverd worden. Ik was er al aan begonnen, nouja ik had het al bijna af.. Toen ik me beseft dat het natuurlijk wel zo makkelijk was om het in het engels te typen, zodat Immanuel het ook kan controleren... Tjonge jonge, af en toe vraag ik me af waar mijn verstand zit!
Nu zit ik dus als een gek te typen en dat hele boekwerk te vertalen, wat een ellende! School doet er gelukkig niet zo moeilijk over, mijn stagementor heeft namelijk gemailt dat hij het wel ziet verschijnen. Gelukkig heeft hij dus ook een beetje afrikaanse mentaliteit ;)
Waarom zit ik dan alsnog te stressen vragen jullie je vast nu af.
Morgenvroeg vertrekken we lekker voor een weekje (of een aantal dagen) naar de kust.
We (Imma en ik) vertrekken samen met Mimi en Hans richting Tanga morgenvroeg om 8.00 uur. Dan zullen we met hun de dag doorbrengen en zaterdag trekken Imma en ik door naar het zuiden, richting pangani. Tenminste dat is tot nu toe het plan. Hoelang we blijven, waar we verblijven, wat we precies gaan doen, dat is nog allemaal onduidelijk. Zo gaat dat meestal en dat maakt niet uit, want de beste dingen zijn vaak de dingen die je niet van te voren ziet aankomen toch?
We gaan dus lekker een paar dagen of een weekje naar de kust, heel veel zullen we niet gaan doen en dat vind ik eigenlijk wel een heerlijke gedachte!
Verder gaat alles goed hier, in de daladalas is ook niet meer iets heel spannends gebeurt.
Ofja wacht, dinsdag zaten we in een daladala vol met mzungus. Ik dacht een goede plaats te hebben gevonden om te zitten maar imma waarschuwde me, je gaat heel wat mensen in je gezicht krijgen.. Eerst zien dan geloven. Er stapte een groep forse australiers in de daladala en even later ook nog wat meiden we raakte aan de praat, maar toen remde dat ding en wat er toen gebeurde.. Ik denk dat ik nog nooit van zo dicht bij een australische kont heb gezien... Achja dat ook weer gehad, imma had dus wel gelijk over die plaats. Toen besloot ik dat ik maar een afrikaanse meid op mijn schoot liet zitten, dat was vooral een keuze uit self protection, haha!
Iedereen die trouwens jaloers is op de warmte, wees gerust, het is te warm, snachts kan ik niet slapen. Slaap ik wel dan wordt ik om 5.00 uur gewekt door de moskee! Ik heb echt niks tegen andere geloven, ik vind het prima, maar zodra iets of iemand aan mijn nachtrust komt... Afgelopen nacht was het niet zo heel heet, kon ik dus eens lekker doorslapen.. Jaaa mooi niet dus, de honden die blafte echt voor alles, ik heb echt 3 uur wakker gelegen als het niet langer was, dus nu een beetje slaperig ga ik weer verder aan mijn oriëntatieverslag en mijn volgende bericht, tja dat is misschien wel iets om jaloers op te worden!
Ik geniet volop van alles wat afrika te bieden heeft, en dan vooral van alle kleine dingetjes! Heerlijk!

Nou hup, haraka haraka ik moet door, dat verslag MOET af, zodat ik morgen kan genieten van mijn welverdiende vakantie, haha!

Heel veel liefs

  • 19 Januari 2012 - 10:25

    Marjo Jongen:

    Ik oefen ook Swahili voor beginners, maar als ik in Ngong op de markt, in het cybercafe of bij de kapper ben, gaat het veeeel te snel. Ik hou het voorlopig bij:
    Ni siku nzuri sana ! Hier in Waubach niet echt, het regent pijpenstelen en doordat wij hush hush hebben in plaats van hakuna matata. Over 8 weken zijn wij weer in Kenia, der count-down lauft !

  • 19 Januari 2012 - 13:45

    Bart:

    Hey iris,

    het swahili gaat steeds beter zie ik. pole pole :-), mzungu, habari, en kwaheri :-) wat is dat? Leuk om je verhaal weer te lezen.

    Liefs,

    Bart

  • 19 Januari 2012 - 17:04

    Pap:

    Hey Iris, hehe ik zie dat het goed gaat met het verslag.en dat jij morgen eindelijk de kust gaat op zoeken wees voorzichtig en smeer je goed in met ZONNECREME en niet met iets anders zoals (aftersun) grapje haha.Maak er een paar mooiedagen van en kom lekker bruin terug naar Arusha. xxx PaP

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 06 Juni 2010
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 51883

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 14 December 2014

The real deal, werken in Tanzania

02 Februari 2013 - 20 Juli 2013

Stage bij Impala hotel

14 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

SGE Alumni 2012

03 Juni 2012 - 08 Juni 2012

Barcelona

21 November 2011 - 07 April 2012

Stage Tanzania

14 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Alumni Tanzania

10 Juli 2010 - 31 Juli 2010

Xplore Tanzania

Landen bezocht: