Job hunting, succesful or? - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Iris Duba - WaarBenJij.nu Job hunting, succesful or? - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Iris Duba - WaarBenJij.nu

Job hunting, succesful or?

Door:

Blijf op de hoogte en volg Iris

27 Februari 2014 | Tanzania, Arusha

Hallo lieve allemaal,

Allereerst mijn excuses, ik weet niet hoe deze blog er dadelijk uitziet, aangezien ik deze typ op mijn telefoon!

Zoals vele van jullie weten ben ik afgelopen januari officieel afgestudeerd voor mijn opleiding manager front office en manager reizen verkoper. Ofja, ik moet nog een personeelsplan schrijven, maar dat komt ook helemaal prima.
Ik heb besloten mijn hart te volgen en ben naar Tanzania vertrokken om hier een baan te gaan zoeken, op voorhand leek mij dit geen gemakkelijk doel. Hoe het er nu voor staat horen jullie zo!

Afgelopen zondag, 23 februari vertrok ik in alle vroegte naar mijn thuis, het was een fijne reis. Ik zat aan de rechterkant van het vliegtuig bij het raam en het was lekker warm door de zon die naar binnen scheen. Veel geslapen, wat gekletst met de Deen naast mij, wat gegeten en kwamen 20 minuten eerder aan dan gepland, al bij al een fijne vlucht van KLM! Eenmaal aangekomen in Kilimanjaro probeerde ik zo snel mogelijk het vliegtuig uit te gaan zodat ik bij de douane niet in een te lange rij hoefde te staan. Na een kleine 20 minuten had ik dan ook mijn koffer en visum, met als gevolg dat toen ik buiten kwam ik Emanuel niet zag.... Gelukkig zag ik wel zijn ex collega van Climb Kili, futuhi en hij vertelde me dat Emanuel nog wat aan het eten was.. Gelukkig na nog geen 2 minuten kwamen ze al aangelopen, Emanuel met rozen, gideon, Msuya en Robert! Het was een grote verassing en fijn ze te zien!

Maandag ben ik naar Leonie gegaan om gezellig bij te kletsen na al die maanden! Heel fijn om haar weer te zien. We waren nog even naar de ilboru lodge gegaan om een kroketje te eten, jaja je leest het goed en genieten van de zon bij het zwembad. Ook nog langs Impala gegaan om daar iedereen te zien! Nou wat een blijdschap, niemand kon geloven dat ik echt terug was! In de avond was ik nog wat met Lilian gaan drinken en hebben we bijgekletst.

Dinsdag was ik bij Tarloch (Leonies vriend) langs gegaan om te praten over een eventuele baan bij zijn bedrijf Old Tanganyika safari's in samenwerking met het vrijwilligersbedrijf van Leonie. Alles duidelijk, als ik deze baan aan zou nemen zou ik het bedrijf helemaal weer moeten opbouwen aangezien Tarloch te druk is met zijn baan bij Dolly's! Ik had nog meer sollicitaties lopen dus besloot nog even te wachten. Lee en ik gingen even naar de stad en besloot ik binnen te lopen bij Easy travel, een bedrijf die op dit moment als nummer 1 van safaribedrijven staat op tripadvisor en ik voor ik kwam al mail contact mee heb gehad over een eventuele baan. Enthousiast was de eigenaar mij te zien en we hadden meteen een afspraak gemaakt voor donderdag (vandaag dus) om 15:00 uur. Ontzettend spannend, het is een groot bedrijf en hebben ook veel Nederlanders!

Woensdagochtend werd ik wakker met een mailtje van Ajabu adventures met de vraag of ik nog in Arusha was zoja of ik contact met ze kon opnemen aangezien ze opzoek waren naar iemand zoals mij.. Zo gezegd zo gedaan, hier zou ik volgende week op gesprek gaan. Toen ik Facebook opende zag ik ook een mailtje van een Nederlandse mevrouw die hier in Arusha een stichting runt met straatkinderen die worden opgeleid in de hospitality en zo in het toerisme gaan werken. Zij vroeg mij of ik even mijn emailadres wilde sturen voor een vacature die ze open hebben staan!! Wie ooit zei dat ik nooit een baan zou krijgen komt daar nu vast op terug! Verder heb ik op woensdag niet veel gedaan, het huisje gepoetst, opnieuw ingericht, mijn spulletjes geplaatst en wennen aan de kleuren op de muren... Ons nieuwe huisje heeft namelijk een gele keuken, paars met blauwe gang, blauw met oranje woonkamer en blauw met oranje slaapkamer, de wc is oranje met roze tegels en de douche is ook oranje/geel, achja, this is africa, heel gezellig verder.

Vanmorgen werd ik wakker na een korte nacht, de mug bleef maar om mijn hoofd zoemen en de huismama begon al om 05:30 te poetsen!! Ze begon natuurlijk met matten kloppen!!! Anyways, na nog een uurtje geslapen te hebben sprak ik met Leonie af om te gaan brunchen bij africafe om 11:30. We zaten er een paar uur toen er rond 13:00 iets onverwachts gebeurde.. Een blanke man, nam een foto van een groep macherende security mannen in opleiding, lijkt in eerste instantie geen ramp, maar neem nooit in Afrika zomaar een foto van mensen, al helemaal niet voor iets wat voor de overheid werkt of voor de burger! Het liep compleet verkeerd af. Twee mannen zagen dat hij deze foto maakte en rende op hem af, uit schrik sprong deze oude meneer (62 bleek uit zijn papieren) terug africafe in. Leonie en ik zaten vlak naast de deur en voor we het wisten vlogen ze deze blanke man aan, ze pakte zijn mobiel af en een andere blanke probeerde ze nog tegen te houden maar werd omgetrapt! Vele rende erachteraan inclusief deze blanke mannen. Na een uur kwam die blanke man weer terug en had zijn telefoon terug. De dader was opgepakt! Les geleerd dus!
Leonie en ik besloten nog even een portfolio in elkaar te draaien voor mijn gesprek een uur later. Om 15:00 was het dan zover, Mussadiq en zijn vrouw sadeejah namen me mee naar het hotel naast kantoor om te kletsen. Het zijn erg aardige mensen, ze vertelde me met trots over hun bedrijf en dat het dus nu op nummer 1 staat op tripadvisor, dit heeft heel wat tijd gekost. Jarenlang werkte ze beide 14 uur per dag, 7 dagen per week! Ze legde me dingen uit, waren erg geïnteresseerd in mijn verhaal en lieten er geen gras over groeien. Ze wilde een open en eerlijk gesprek en ze waardeerde dan ook dat ik zo open was over alles. Na een gesprek van 3 kwartier vertelde Mussadiq mij dat ik morgen om 15:00 mag terug komen om het contract te tekenen! Hij laat er totaal geen gras over groeien, zaterdag is namelijk meteen mijn eerste werkdag! In dit bedrijf werken we van maandag tot en met zaterdag van 08:00-18:00, als je geluk hebt, zijn er nog dingen te doen werk je langer! Op zondag heb je vrij, mits je geen trainingen hebt of meet en Greets met gasten! Jullie begrijpen mij goed, dit is een werkweek van minimaal 60 uur per wel! Mijn werkzaamheden zijn voornamelijk het eerste contact met gasten, totdat ze naar Tanzania komen, meet en Greets en de nazorg! Een geweldige baan! Natuurlijk hebben we het ook nog over de financiële kant gehad, zo hebben we het salaris besproken en het contract en commissies! Easy Travel, met als Nederlandse agent, matoke tours!

Verder hebben we vandaag eindelijk een tweepits gasstel gekocht, veel sneller en gezonder dan dat stomme kerosine ding!

Ik ga het hierbij laten, ik neem aan dat jullie genoeg ge-update zijn na pas 4 dagen terug in Tanzania!

Heel veel liefs van mij!!

XO

  • 27 Februari 2014 - 19:41

    Hilde:

    Hee meis!
    Wat superr dat je gewoon al een baan hebt! Heel goed gedaan!
    Werk ze! Maar vooral geniet er ook van :)
    Xx

  • 27 Februari 2014 - 21:30

    Cynthia:

    Ik wens je alle geluk! Heel veel succes met je baan en toekomst in het verre Afrika!!

    'Xxx

  • 27 Februari 2014 - 21:32

    Marjo Jongen:

    Mooi begin...heel veel succes !

  • 28 Februari 2014 - 07:13

    Anne:

    Wat een leuk bericht en wat super dat je een baan hebt schattie!!!!!
    Proficiat! Dikke kus

  • 28 Februari 2014 - 08:31

    Renate Wolters:

    Hallo lieve Iris,

    Wat fijn dat je zo snel een baan hebt gevonden! Ik vind het echt knap van je, ben trots mijn vriendinnetje. Geniet van je thuis in het mooie Afrika en doe de groetjes aan Emanuel van mij. Kan niet wachten je te zien in Tanzania of Kaapstad. We moeten het maar snel gaan regelen!

    Liefs uit het geweldige Zuid-Afrika

  • 04 Maart 2014 - 20:03

    Stéphanie:

    Hee Iris,

    Wauw wat klinkt het allemaal geweldig! Volgens mij zit jij weer helemaal op je plekje. De baan die je nu hebt lijkt mij echt geweldig! Ik heb eventjes op de website gekeken en ik krijg meteen helemaal de kriebels om ook een mooie reis te maken naar Afrika. Super dus om te weten dat ik nu iemand ken die straks helemaal een expert is en mij kan helpen bij het plannen van een geweldige reis! Nu Thijs nog overhalen, hihi!

    Geniet ervan meis! Als het aan mij ligt komen wij zeker eens die kant op!

    Liefs Stéphanie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 06 Juni 2010
Verslag gelezen: 1208
Totaal aantal bezoekers 51903

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 14 December 2014

The real deal, werken in Tanzania

02 Februari 2013 - 20 Juli 2013

Stage bij Impala hotel

14 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

SGE Alumni 2012

03 Juni 2012 - 08 Juni 2012

Barcelona

21 November 2011 - 07 April 2012

Stage Tanzania

14 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Alumni Tanzania

10 Juli 2010 - 31 Juli 2010

Xplore Tanzania

Landen bezocht: